2020. július 1-jével a módosult jogszabályok hatására kis hazánkban össznépi számlázó programmal történő számlakiállítás kezdődött. Sokan mostanában állították ki számlázó programmal életük első online számláját, melyet megelőzően a programban a különböző beállításokat megtették.
Ma már remélhetőleg minden érintett vállalkozóhoz eljutottak azok a változások, hogy 2020. július 1-től adatot kell szolgáltatni az adóhivatal felé minden olyan kiállított számláról, ahol a vevő belföldi adóalany, röviden van magyar adószáma. De hogyan érinti ez a változás a befogadott számláinkat? Azokról is kell adatot szolgáltatni?
Szeretnék megosztani egy rövid, általam készített összefoglalót a számlázás változásairól, mert most a könyvelő irodában ezzel telnek napjaink, és elég sok kérdés felmerül a témában. Ha valaki még nem csinálta meg a szükséges regisztrációt, akkor azt mielőbb meg kell csinálnia!
A NAV 2020.06.17-én közzétette a weboldalán a tájékoztatóját, mely szerint 2020. szeptember végéig tart a szankciómentes időszak az online számla adatszolgáltatás terén. A tájékoztató itt érhető el: https://nav.gov.hu/nav/ado/afa/Szeptember_vegeig_tar20200617.html
Az https://onlineszamla.nav.gov.hu/home oldalon történő regisztrációt követően azonnal megkezdheted a kiállított számláid jelentését. Kézi számla jelentés esetén, első lépésként be kell lépned a felületre, ez regisztrációt követően csak annyit jelent, hogy beírod a választott felhasználó nevedet és jelszavadat, majd az oldal kérni fogja az ügyfélkapus belépési adataidat, hogy a rendszer be tudjon azonosítani.
Számlázó programból teljesítendő adatszolgáltatás esetén adatszolgáltatás kizárólag gép-gép kapcsolat (interfész) útján automatikusan történhet.
Ha számlázó programot használsz, akkor a számlajelentés azonnal történik, amint véglegessé válik a számla kiállítás. Itt nincs arra lehetőség, hogy kézzel, az online felületen jelentsük a kiállított számla adatait. Tehát a számlázó programnak kell erre alkalmasnak lennie.
Számlázó programból teljesítendő adatszolgáltatás esetén adatszolgáltatás kizárólag gép-gép kapcsolat (interfész) útján történhet. Az adatszolgáltatás teljesítéséhez az adózó számlázó programja és a NAV szervere közötti kommunikáció érdekében létre kell hozni az ún. technikai felhasználót és generálni kell XML cserekulcsot és XML aláírókulcsot.
Regisztrációkor első körben mindenki elsődleges felhasználóvá válik, ez annak elegendő is, aki csupán kézi számlákat állít ki. Ő kézzel állítja ki az összes számláját, melyet utána kézzel bepötyög az online felületre. Ha viszont valaki számlázó programot választ, akkor szüksége lesz az elsődleges felhasználói regisztráció mellett egy technikai felhasználóra is.
Ahhoz, hogy a kibocsátott számláinkat jelenteni tudjuk az adóhivatal felé, előzetesen regisztrálnunk kell a https://onlineszamla.nav.gov.hu/home oldalon. A regisztráció után azonnal megnyílik a lehetőségünk arra, hogy a kibocsátott számláinkat rögzíteni tudjuk ezen a webes felületen.